TRANSFORMERS SCHOOL

TRANSFORMERS SCHOOL – a KA2 ERASMUS+ projektünk újabb megvalósult állomása

Diákokkal Pitestiben (Románia)

A fentebb vázolt menetrend ötödik pontja valósult meg 2018. október 21. és 26. között Pitestiben, Romániában (egy előzetes szeptemberi utazással egybekötött egyeztetés után).

Öt (a tehetségazonosító folyamat során kiválasztott) tizedik osztályos és egy tizenegyedikes diákunkat kísértük a Dacia gépjárművek gyártásának központjaként is „ismert” városba ezen a nyárias őszön, Koplányi Zoltánné és jómagam, Jávorné Barsi Boglárka.

Hosszúra nyúlt kisbuszos utazás után érkeztünk a „meglepetések városába”: míg az első benyomás egy valóságos iparváros képét mutatja Pitestiben, a szállodánk egy természetvédelmi terület szélén bújt meg, és igen remek hangulatot árasztott a hullongó levelek között elhelyezett asztalaival, a mindig szóló romantikus zenével a fák között, a népies stílusú, kiváló konyhájú éttermével, amelynek kialakítása a védett fák körbeépítésével járt…

Innen gyalogoltunk az öt munkával töltött nap reggelén a húsz perc sétára eső lakótelep általános iskolájába, a Mircea Batranba, vendéglátó partnerintézményünkbe. A hét során rengeteg informális tanulásra, érzelmi és szociális fejlesztésre alkalmas tevékenységbe nyertünk röpke bepillantást.

Önismeretre támaszkodó bemutatkozó kör, csapatépítő és kreativitást aktiváló játékok, majd a szlovák és magyar résztvevők által felkínált tehetséggondozó programok képezték az első napunk programját. Rögtön feltűnt a tevékenységeket vezető román fiatal tehetségek angol nyelvismeretének kiválósága (ez minden korosztályban igaz), talpraesettségük, nyitottságuk. A szlovák kollégák fizikai ismereteket feltételező számítógépes játékot és fejlesztő Jomili kockát hoztak, amellyel a diákjaink boldogan alkottak képeket. A magyar pedagógusok hozzáadott értéke ez esetben egy kreativitást és önismeretet, valamint érzelmi intelligenciát fejlesztő színházi improvizációs műhely volt. Ezt a kevésbé zárkózott, a színházi foglalkozásokhoz némileg szokott diákok élvezték inkább.

Második napunk délelőttjén a román végzősök mutatták be frissen összeállított szabadulószobájukat, majd interaktív tudományos műhelyüket fizika, csillagászat és biológia témákban. A legnépszerűbb pont mindenképpen a cukorkából összerakott DNS-lánc volt. A délután ismét a szlovák és magyar iskolák műhelyeié volt.

A harmadik napon a velünk partnerségben dolgozó egyesületek mutatták be módszereiket: a Lehetetlen Küldetésben a résztvevőknek közösen kellett egy sor feladatot igen rövid idő alatt teljesíteniük, miközben többé-kevésbé felfedezték a várost. Délután csendesebb tevékenység volt, a „Milyen lennél, ha könyv lennél?” vagy emberkönyvtár formájában.

A negyedik nap az ERASMUS diákcseréken is megszokott tanulmányi kirándulással telt: ízelítőt kaptunk Románia múltjából és szépségeiből, amikor felkerestük a közeli magashegyi víztározót, valamint a királyok temetkezési helyét, amely az ország első székhelyeként is szolgált.

Román kollégáink és a diákok ezen az estén elkápráztattak minket lagzihoz illő menüsorukkal, énekeikkel és könnyen elsajátítható táncaikkal – mi az elkápráztatást a zárónapon ejtettük meg, amikor saját szerzésű „népmese” kereteiben mutattuk be az országunkat, kultúránkat.

Az Ifjúsági Nomád Klub egyesület által a hét során készített videó megtekinthető az alábbi linken: https://www.facebook.com/ifjusaginomadklub/videos/2207551599533346/UzpfSTUxMjE0MzIyMDpWSzoyNTM3Njc0NjIxNjM0MDA/

Sajnos, spanyol partnereink ezen a héten nem vettek részt (a szülők féltették a gyerekeket a hosszú úttól), pedig nagyon vártuk, hogy tőlük is tanulhassunk!

Az iskolában – örömmel jelentem – mostanra lezajlott a tehetségazonosítás, a tizedikesek elkezdték a közös műhelymunkát, a hat-hetedikesek hamarosan szintén belefognak.